У оквиру Обогаћеног једносменског рада ученицима је понуђена активност Историја, традиција и култура Рома. За ову активност пријавило се једанаесторо деце петог, шестог, седмог и осмог разреда. Активност је осмишљена тако да се омогући ученицима да прошире своја знања и примењују већ стечена о историји, традицији и култури Рома, као и да се мотивишу ученици да сами почну развијати интересовање за историју Рома у којој има доста непознаница и која захтева нова истраживања и самим тим да ученици постану нови истраживачи ромске историје.

Активности ће бити реализоване у учионици, у школском дворишту, у установама културе, историјским споменицима ....
На првом и другом часу ученици су могли да користе мобилне телефоне и да нађу информације о познатим Ромима (уметницима и научницима светских размера као што су Елвис Присли и Пабло Пикасо), али и о локалним уметницима – музичарима, по којима је и ромска култура препознатљива у Србији (Бобан Марковић, Адил, Марија Шерифовић, Шабан Бајрамовић...) Атмосфера је била више него позитивна, а деца су уживала у другачијем начину рада од оног који им нуди традиционална настава.
Трећи и четврти час отпочео је причом о Ромима у књижевности, о Бори Станковићу и његовој драми „Коштана“. Деца су била изненађена чињеницом да је књижњвни лик Коштане није измишљен, већ да је створен по стварном лику Ромкиње која се игром случаја удала у Врањској Бањи и чија је кућа, у којој је живела, недалеко од школе. Деца су изразила жељу да виде кућу, али на жалост кућа је руинирана и напуштена, те нема шта да се види.
Упркос томе ученици су тражили да се сликају поред онога што је некада била Коштанина кућа.
Ученици су били мотивисани и показали су жељу за новим сазнањима и велико интересовање за учење и стицање нових знања.
Полазници активности са нестрпљењем очекују следећи час и нове изазове.

Наставник ромског језика са елементима националне културе
Звездан Рамић